Robotic Process Automation – RPA
< Takaisin palvelut sivulle

Robotic Process Automation – RPA

Astu liiketoimintasi arjessa seuraavaan vaiheeseen ja tutustu seuraavan sukupolven digitaalisiin työläisiin! Jätä toistuvat, monotoniset lapiohommat automatiikan käsiin ja vapauta henkilöstösi valtava kykykapasiteetti innovaatioiden ja tulevaisuuden haasteiden pariin. RPA antaa ahkerien automatisoitujen robottiapureiden lisäksi uusia näkökulmia liiketoimintasi ydinprosesseihin sekä ihmisten rooliin nykyaikaisessa työyhteisössä.

Mitä RPA tarkoittaa?

RPA eli Robotic Process Automation on seuraavan sukupolven tapa tehdä työtä. Robotiikan avulla voidaan tyypillisesti automatisoida jopa 70–80 % prosessien manuaalisesta työmäärästä, joka vapauttaa käyttöösi huiman määrän aivokapasiteettia käytettäväksi liiketoimintasi eduksi. Kuulostaa hyvältä, eikö?

Uskollisen robottipalvelijasi voit muun muassa valjastaa hakemaan tietoa eri lähteistä, yhdistämään kerätyt tiedot ja lähettämään saadun tuloksen eteenpäin ennalta määriteltyyn kohteeseen ja käyttötarkoitukseen.

Muita esimerkkejä käyttökohteista:

  • Useiden tietolähteiden manuaaliset tiedonsyöttöprosessit
  • Tehtävien lajittelu ja karsinta niiden vaativuuden perusteella automaattisesti suoritettaviin ja eteenpäin manuaaliseen työstöön lähetettäviin
  • Järjestelmät, joista puuttuu tarpeellisia toiminnallisuuksia
  • Järjestelmien välinen integraatio
  • Viestinnän standardointi (sähköpostit, viestit jne.)
  • Tietojen manuaalinen tarkistus ja laskenta

Milloin kannattaa automatisoida?

Suurimman hyödyn uudesta robottiystävästäsi saat, kun annat sille tehtäväksi prosesseista ne, jotka ovat hyvin dokumentoituja, vakaita ja vakiintuneita sekä kustannuksiltaan hyvin tiedossa.

Tällaisia prosesseja voisivat olla esimerkiksi seuraavat:

  • Manuaaliset ja usein toistuvat prosessit
  • Sähköisesti luettavat syötteet, kuten Excel-taulukot, tekstinkäsittelytiedostot, sähköpostit, XML-data, Powerpoint-esitystiedostot, PDF-tiedostot jne.
  • Päätöksenteon standardoidut säännöt
  • Aktiivisten henkilöresurssien (FTE) säästötavoitteet jotka ovat vähintään 2 FTE

Kahden robotin taktiikka

Toimistoautomatiikastasi vastaamaan on kehitetty pääperiaatteiltaan kaksi erilaista robottiapuria, joista toinen astuu henkilökuntasi apuriksi helpottamaan päivittäisiä askareita ja toinen puurtaa väsymättä kulisseissa tai palvelinhuoneen syövereissä. Yrityksesi tarpeet kartoitetaan OlapConin toimesta tarkasti ja automatiikkaratkaisusi viilataan viimeisen päälle juuri teille optimoiduiksi kokonaisratkaisuiksi, jotka voivat sisältää erilaisia kokoonpanoja alla tarkemmin esiteltyjä FOR- ja BOR-apureita.

Front Office Robot (FOR)

  • Työskentelee ihmisten assistenttina
  • Käynnistetään työntekijän työasemalta
  • Sopii mm. helpdesk- ja asiakaspalveluprosessien automatisointiin

Back Office Robot (BOR)

  • Työskentelee täysin itsenäisesti
  • Toimii palvelimella etäohjattuna
  • Sopii parhaiten prosesseihin, jotka eivät vaadi inhimillistä päätöksentekoa tai harkintaa

Robotti talon tavoille ensi päivästä saakka

Toimistorobotin tulee sujahtaa sulavasti yrityksesi ja työympäristön prosesseihin siten, että ratkaisu aidosti auttaa työnteossa ja tuloksen tekemisessä eikä missään nimessä hankaloita arkisia askareita. Tämän varmistamiseksi robottiduunari koulutetaan aivan samaan tapaan kuin normaali, hengittävä ja käveleväkin työntekijä.

Robotin koulutukseen käytetään studio-ohjelmistoa. Siinä robottia koulutetaan intuitiivisesti näyttämällä sille tarkoitetut tehtävät, minkä pohjalta studio-ohjelmisto luo tarvittavan ohjelmakoodin tehtävän suorittamiseksi automaattisesti.

Robotti voidaan kouluttaa käyttämään useita eri tietojärjestelmiä, kuten ERP, CRM, tietovarastot tai vaikkapa kirjanpitojärjestelmät.

RPA on niin sanottu "non-invasive"-teknologia, joten se ei vaadi muutoksia organisaation olemassaolevaan IT-arkkitehtuuriin.

Numerot kertovat enemmän kuin tuhat sanaa

  • Robotin työaika on 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa ja 365 päivää vuodessa
  • Prosessit voidaan suorittaa jopa 90 % nopeammin kuin manuaalisessa työssä
  • 35–65 % säästö "on-shore"-resursseihin
  • 10–30 % säästö "off-shore"-resursseihin
  • Nopea käyttöönotto muutamissa viikoissa
  • Palvelu maksaa itsensä takaisin nopeasti, keskimäärin noin 6–9 kuukaudessa

Homma kasaan asiantuntemuksella

Arcusysin kokenut kaarti ottaa homman haltuun ensi askeleista saakka ja vie yrityksesi seuraavan sukupolven työnteon äärelle vankalla ammattitaidolla sekä mietityin liikkein. 

Ota yhteyttä ja astu liiketoiminnassasi tulevaisuuteen, se on jo täällä!

Yhteystiedot:
Jyri-Pekka Makkonen, Head of Sales
jyri-pekka.makkonen@arcusys.fi
+358 50 434 1521  


Seuraava: Ennakoiva analytiikka
Edellinen: Suorituskyvyn johtaminen