Liikkukaa ja liikuttakaa!
< Takaisin blogi sivulle

Liikkukaa ja liikuttakaa!

Fyysinen toimintakyky luo yhdessä psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn kanssa työntekijän työkyvyn. Fyysisen toimintakyvyn ylläpitoon on olemassa yksi ylivoimainen keino: liikkuminen. Koska ihmisellä on vain yksi keho jossa elää, seuraan ajoittain surullisena sivusta, kun työntekijä tai muu läheinen kohtelee kaltoin omaa kehoaan ja toimintakykyään. Itse en ole ammattiurheilija, en noudata muodikasta maidotonta (enkä edes vähähiilihydraattista!) ruokavalioita, enkä yleensä kieltäydy juhlimisestakaan ihan helpolla. Silti koen, että pidän hyvin huolta kehostani ja fyysisestä toimintakyvystäni sopivasti sallien, paljon liikkuen ja nukkumalla hyvin. En ole hyvinvoinnin ammattilainen ja siksi koen usein henkilöstöjohtajan työssäni riittämättömyyttä siitä, että en osaa perustella tai herätellä työntekijöitä huomioimaan sitä, mitä liikkumattomuus heille aiheuttaa ja vastavuoroisesti sitä, mitä liikkuminen saa aikaan.

Hyvästit tekosyille

Uskon kaikkien tietävän, että liikunta mm. parantaa vastustuskykyä, pidentää elinikää, parantaa elämänhallintaa, auttaa rentoutumaan, vähentää haitallista stressiä, parantaa itsetuntoa, sekä vaikuttaa positiivisesti työsuoritukseen ja työkykyyn. Silti viikoittain törmään päättömiin tekosyihin, kuten: "Tiedän olevani huonossa kunnossa, mutta juuri nyt en voi/halua tehdä asialle mitään"Anna Perho kuvaili liikkumattomuutta yhteiskuntamme ongelmana mielestäni erinomaisesti Superarkea –kirjassaan. Perho vertaa liikkumattomuutta itsetuhoiseen käytökseen, kuten itsensä viiltelyyn, tolkuttomaan alkoholin juomiseen tai tupakointiin. Tällaiseen käytökseen pitää puuttua (myös työpaikalla), mutta liian vähäistä liikuntaa ei kuitenkaan pidetä samalla tavalla itsetuhoisena tapana kuin tolkutonta viinan juomista tai tupakointia. Liian vähän liikuntaa on kuitenkin määrätietoista itsensä tuhoamista, mutta ylipainoon ja elintasosairauksiin puuttumista pidetään epäkorrektina. Organisaatiot kantavat vastuuta (tahtomattaan ja/tai omasta tahdostaan) työntekijöiden työkyvystä ja sen ylläpitämisestä, ja voimme tukea työntekijöitämme siinä.

Tue liikunnallisen elämäntavan saavuttamista

Arcusysillä olemme vuosien saatossa järjestäneet kymmeniä erilaisia haasteita, kampanjoita ja tempauksia liikunnallisten elintapojen tukemiseksi ja osat näistä ovat muuttuneet toimintatavoiksi. Tekemisemme ulottuu arkisesta hyötyliikunnan ideoinnista maratonhaasteisiin, sekä yleisiin hyvinvointitekoihin. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin, jos vain on kiinnostunut näitä hyödyntämään. Miltä kuulostaa esim. vuosittaiset porrasnousukampanjat, joissa rahaa kertyy jokaisesta noususta hyväntekeväisyyteen? Keksitkö hyvän syyn olla kävelemättä portaita (paitsi jos olet vakavasti loukkaantunut tai liikuntakykysi on muuten rajoittunut)?

Työhyvinvointi on kuitenkin viime kädessä jokaisen oman aktiivisuuden varassa. Valitettavasti työ- ja toimintakykyä ei voi varastoida, vaan niitä on ylläpidettävä jatkuvasti. Blogini loppuun olenkin koostanut vinkkejä, joiden avulla työntekijä ja työnantaja voivat tukea liikunnallisen elämäntavan saavuttamista.

Kuusi vinkkiä työntekijälle:

1. Nuku hyvin. Jos unet jäävät vähäisiksi, muutoksia on lähes mahdotonta toteuttaa. Jos huonot yöunet ovat sinulle arkipäivää, keskity ensin tarpeellisen unimäärän saamisen.

2. Iso-Arskan sanoin "You can have results or excuses. Not both". Minimoi tekosyiden keksiminen: Valmistele, suunnittele ja suhtaudu liikkumiseen kuin hampaiden pesuun.

3. Mieti, mikä liikunta tuottaa iloa sinulle ja miten liikunnan saa sopimaan arkirytmiin mahdollisimman saumattomasti. Työmatkaliikunta on hyvä ja ekologinen vaihtoehto.

4. Ryhmäydy tai etsi lähipiiristäsi sparraaja: Erityisesti jos yksin liikkuminen jää puolitiehen tai liikunta meinaa jäädä kokonaan väliin. Selittely on hankalampaa toisille kuin itselleen.

5. Muuta yksi asia elintavoistasi kerrallaan. Jos aloitat liikkumisen, keskity esim. ruokailutapojen muuttamiseen vasta sitten, kun liikkuminen on tullut tapoihisi jäädäkseen.

6. Jos tekee mieli lopettaa, palauta mieleesi se, miksi alun perin aloitit!

Kuusi vinkkiä työnantajalle:

1. Liikkukaa yhdessä ja monipuolisesti. Kokeilkaa uutta ja antakaa työntekijöiden toimia ohjaajina, ideoijina ja järjestäjinä. Yhdessä liikkuminen parantaa hyvinvointia myös sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta.

2. Haastakaa ja yhdistäkää terveys-/urheiluhaasteita arvoihinne. Esimerkiksi meillä Arcusysillä yhteisöllisyys -arvoa toteutetaan haasteiden ja yhteisen liikkumisen kautta.

3. Taukoliikunnan järjestäminen. Arcusysillä on käytössä esimerkiksi viikoittaiset yhteiset lounaskuntosalit ja taukoliikuntavälineitä.

4. Mahdollistakaa työmatkaliikunta. Onhan työpaikalla mahdollisuus käydä suihkussa? Jos haluatte tarjota ekstraa, voisiko työpaikalta löytyä esimerkiksi aamupalatarpeita?

5. Tukekaa liikkumista monipuolisesti. Kannattaa muistaa, että sosiaalisen median päivitykset, tiimipaidat, tapahtumien tukeminen ym. toimivat myös edullisena markkinointina ja luovat positiivista työnantajamielikuvaa.

6. Pitäkää hauskaa yhdessä liikkuen!

Lopuksi haastankin henkilöstökoordinaattorimme Minnan kertomaan blogin muodossa omista (ja ehkä muidenkin työntekijöiden) kokemuksista liikunnasta työhyvinvoinnin tukijana. Ja muistattehan, että kukaan ei synny urheilijaksi. Liikunnan harrastaminen ja liikunnan ilo lähtevät meistä itsestämme, joskus sitä vaan täytyy kaivaa esiin hieman pidempään. Aina liikkuminen ei ole ruusuilla tanssimista, mutta erityisesti silloin kannattaa muistaa sanonta: "It never gets easier, you just get better".

Maria Vihtkari
Chief Human Resource Officer


Seuraava: Scala Days Berlin 2016
Edellinen: Best practices for designing an effective eLearning experience