Interaction 16 -konferenssi käyttökokemussuunnittelijan näkökulmasta
< Takaisin blogi sivulle

Interaction 16 -konferenssi käyttökokemussuunnittelijan näkökulmasta

Vaikka suunnittelijan työ on vaihtelevaa ja todella mielenkiintoista, välillä on kiva irtautua omasta työstä ihan kokonaan. Mikäs sen inspiroivampi tapa kuin kansainväliseen design-konferenssiin osallistuminen. Maaliskuun alussa suuntasimme kahden suunnittelija-kollegani kanssa Helsinkiin, Interaction 16 -konferenssiin, josta vastasi Interaction Design Association (IxDA). Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa Suomessa ja se kokosi yhteen noin 1000 designin alan ammattilaista. Esittelen itselleni mieleenpainuvimmat näkökulmat konferenssista, jonka pääteemana tänä vuonna oli "What's next in interaction design".

Ajattele näytön ulkopuolelta

Käyttökokemussuunnittelussa on perinteisesti keskitytty yksittäisiin päätelaitteisiin, kuten puhelimeen, tablettiin tai tietokoneeseen. Tulevaisuudessa suunnittelu laajenee yhä enemmän perinteisten päätelaitteiden ulkopuolelle, kun yhä useammat laitteet ja ympäristömme digitalisoituvat.

Sol Mesz toi luennollaan UX in 2018: Designing experiences for a multi-touchpoint, multi-device future esille sen, miten monipuolisesti jo nyt käytämme erilaisia laitteita yksittäisen tehtävän suorittamiseen. Esimerkkinä hän käytti matkan varaamista: ensin kotisohvalla surffaillaan tabletilla, liput varataan työpaikan tietokoneella, lähtöselvitys tehdään lentokentän automaatilla ja lippu näytetään älypuhelimesta. 

Mesz esittää, että vuonna 2020 merkittävä osa maailman laitteista on yhteydessä toisiinsa ja yksi ihminen omistaa keskimäärin seitsemän erilaista interaktiivista laitetta. Yksittäisten käyttöliittymäsuunnitelmien sijaan meidän suunnittelijoiden olisi keskityttävä enemmän käyttäjien kokonaisvaltaisiin ongelmiin ja tehtäviin. Laiteajattelusta on siirryttävä ekosysteemiajatteluun. 

Laitteita voidaan käyttää samanaikaisesti tai eri laitteita käytetään erilaisissa tilanteissa. Siinä missä puhelin voi olla hyvin henkilökohtainen ja sitä käytetään ns. mikrotehtävien hoitamiseen, PC saattaa olla koko perheen käytössä ja sillä hoidetaan vaativampia tehtäviä. Puettavat tietokoneet (wearables) sopivat esimerkiksi tiedon vastaanottamiseen tai tehtävien yksinkertaistamiseen.

Haasteena on saada käyttökokemus tuntumaan mahdollisimman yhdenmukaiselta laitteesta riippumatta. Siirtymä laitteiden välillä pitäisi saada tuntumaan luonnolliselta jatkumolta.

Robotit voivat tehdä meistä empaattisempia

Useissa luennoissa vilahtelivat robotit, tekoäly ja virtuaalitodellisuus. Kate Darling, Research Specialist MIT Media Labilta toi Keynote-luennossaan mielenkiintoisen näkökulman robottien suunnitteluun: robottietiikka ei oikeastaan liity robotteihin vaan meihin ihmisiin. Pidämme robotteja yllättävän inhimillisinä, vaikka ne on tarkoitettu työkaluiksi. Esimerkiksi meistä tuntuu pahalta, kun robotti"koiraa" nimeltä Spot potkitaan testausmielessä. (Darling kertoi, että YouTube-videon kommenteissa vaadittiin jopa yhteydenottoa Petaan.)

Onko robottien inhimillistämisestä sitten jotain hyötyä? Darlingin mielestä on, paljonkin. Esimerkiksi uuden kielen opiskelu on paljon hauskempaa robotin opettamana kuin "itse opiskeltuna". Sosiaaliset robotit puolestaan auttavat autistisia lapsia ja hyljepehmolelulta näyttävän robotin on todettu lievittävän vanhusten yksinäisyyttä. Myös työntekijät suhtautuvat tehokkaaseen tehdasrobottiin paljon suopeammin, jos sille annetaan nimi ja jos se käyttäytyy kuin ihminen.

Darlingin viesti on, ettei meidän tarvitse olla huolissaan - robotit eivät tule valloittamaan maailmaa. Toki roboteilla voi olla negatiivisiakin vaikutuksia: ne voivat viedä yksityisyyden tunteen ja pahimmillaan ne saattavat korvata ihmissuhteita. Mutta ennen kaikkea robotit ovat suuri mahdollisuus. Niillä voidaan tehdä paljon hyvää.

Suunnittelijat maailmanparantajina

"Oletko käyttäjiesi ääni?" Sumier Phalake, Googlen Senior User Experience Designer kysyi luennollaan painokkaasti. Phalaken luento käsitteli karttasovelluksen suunnittelua ja toteutusta Nepalin vuoden 2015 maanjäristyksen uhreille ja auttajille. Karttasovelluksen avulla pystyi näkemään, millä alueille järistyksiä on esiintynyt ja millaista apua kyseisillä alueilla tarvitaan.

Sovelluksen suunnittelu maanjäristyksen uhreille ei ollut helppoa - mutta se opetti valtavasti. Phalake totesi, että käyttäjätutkimus on hyvin erilaista katastrofin jälkeisissä olosuhteissa. Kuinka selvittää käyttäjien tarpeet, kun he ovat menettäneet kaiken? Miten tällaista tilannetta lähdetään purkamaan?

Phalaken ja monen muun luennosta huokui tietynlaista syvällistä itsetutkiskelua. Suunnittelijan työ koetaan erittäin tärkeäksi ja suunnittelijoiden olisikin otettava vastuu siitä, että he käyttävät taitojaan järkevästi. On tärkeää, että jaamme hyvän suunnittelun iloa mahdollisimman monille aloille. Esimerkiksi Alexandra Deschamps-Sonsino kannusti suunnittelijoita opettelemaan Arduino-piirilevyn käyttöä ja osallistumaan aktiivisesti sovelluskehittäjien elämään - vaikkapa lähtemään rohkeasti kehittäjille tarkoitettuihin tapahtumiin. 

Deschamps-Sonsino mainitsi myös tietokoneella varustetun jääkaapin, jossa tietotekniikka ja teollisuus kohtaavat. Jääkaappi voi toki olla ajatuksen tasolla hieno, mutta on myös tärkeää miettiä vastaako jääkaappi-tietokone nykykäyttäjien tarpeisiin? Mitä ihmiset todellisuudessa tekevät tiettyyn huoneeseen sidotulla minitietokoneella? Jotta laite ja käyttäjien tarpeet kohtaisivat, tarvitaan käyttökokemussuunnittelua - ei vain kasaa (hienolta kuulostavia) ominaisuuksia.

Interaction 16 -konferenssi tiivistettynä

Kaikenkaikkiaan Interaction 16 -konferenssi oli upea kokemus, jota voin lämpimästi suositella kaikille käyttökokemussuunnittelusta kiinnostuneille. Jos näin lopuksi tiivistäisin Interaction 16 -viikon annin muutamaan lauseeseen, se menisi näin: Suunnittelijat, ollaan ylpeitä taidoistamme ja ollaan parhaamme mukaan muille hyödyksi. Tehdään näin omalta osaltamme maailmasta parempi paikka.

Kata Kähärä
UX Designer


Seuraava: Five lessons from Jfokus 2016
Edellinen: Three lessons learned at the Liferay & Valamis Digital Solutions Forum